"ήδει γαρ ότι δια φθόνον παρέδωκαν Αυτόν." Ματθαίον ΚΖ΄, 18.
Ο φθόνος είναι έντονο αίσθημα δυσαρεσκείας, ζήλιας, μίσους και κακίας δια τα αγαθά και την υπεροχή του άλλου.
Ο φθόνος είναι έντονο αίσθημα δυσαρεσκείας, ζήλιας, μίσους και κακίας δια τα αγαθά και την υπεροχή του άλλου.
Ο φθόνος είναι πάθος ψυχής μοχθηράς, τηκομένης επί τη ευπραγία του πλησίον΄ είναι λύπη επί αλλοτρίοις αγαθοίς.
Ο φθόνος είναι ρίζα πάντων των κακών, πηγή παντός είδους συμφοράς, και φυτώριον των ανοσιουργημάτων.
Ο φθόνος τον Εωσφόρον εσκότισεν.
ώσπερ ο ιός διαφθείρει τον σίδηρον, ούτως ο φθόνος την έχουσαν αυτόν ψυχήν εξαναλίσκει.
Ο φθόνος πρώτον φθείρει τον έχοντα και είτα τον φθονούμενον.
Ουδέν πάθος ολεθριώτερον του φθόνου, διότι διαφθείρει τας ψυχάς εμφυόμενον εν αυταίς.
Ο φθόνος διδάσκει τον φόνον.
ούτως ο πρώτος φόνος εγένετο΄ ούτως η γη εμολύνθη.
ούτως ο πρώτος φόνος εγένετο΄ ούτως η γη εμολύνθη.
Ω φθόνε, ρίζα θανάτου, η πολύπλοκος νόσος, καρδίας οξύτατε ήλε΄ ουδέν οξύτερον κεντεί, ως συ τιτρώσκεις την έχουσάν σε καρδίαν.
Μέγαν κακόν ο φθόνος΄ ούτος τους οφθαλμούς της ψυχής αμαυροί και σκότος βαθύ περί αυτήν επιχέει΄ ούτος την αίσθησιν αυτής εις αναισθησίαν έφερεν΄ούτος την καρδίαν εσκλήρυνε και εις πώρωσιν ήγαγεν΄ ούτος τον άνθρωπον διέφθειρεν.
Ο Μέγας Βασίλειος λέγει΄"Τί αν γένοιτο της νόσου ταύτης ολεθριώτερον; φθορά της ζωής, λύμη της φύσεως, έχθρα των παρά Θεού δεδομένων ημίν, εναντίωσις προς Θεόν, κακόν αφόρητον, όφεως δίδαγμα, δαιμόνων εύρημα, εχθρού επισπορά, αρραβών κολάσεως, εμπόδιον ευσεβείας, οδός επί γέενναν, στέρησις βασιλείας ουρανών".
Ο φθονερός είναι βάσκανος, ζηλότυπος, λοίδορος, συκοφάντης, κατάλαλος, άθεος, βλάσφημος, ασεβής, ύπουλος, πονηρός, υβριστής, κακός, εριστικός.
Ο φθονερός εγένετο δούλος φοβερού τυράννου.
Ο φθονερός μίαν μόνην έχει χαράν συγκινούσαν την καρδίαν του και επιχέουσαν πονηράν λάμψιν εις τους οφθαλμούς αυτού, την χαράν την τικτομένην εκ της καταστροφής των φθονουμένων.
Φοβερός και αποτρόπαιος άνθρωπος ο φθονερός΄κατοικία αυτού έσται ο Τάρταρος".
"Τίποτε δεν διαχωρίζει και διαιρεί συνήθως ημάς τους ανθρώπους τον ένα από τον άλλον, όσον ο φθόνος και η βασκανία, η φοβερή αυτή αρρώστεια, δια την οποίαν δεν υπάρχει συγχώρησις, και η οποία είναι πολύ χειροτέρα από την φιλαργυρίαν, την ρίζαν όλων των κακών."
"Δεν θα κάμη λάθος, εάν ονομάση κανείς τους φθονερούς χειροτέρους και από τα θηρία και από αυτούς τους δαίμονας."
"Τόσον μεγάλη κακία είναι ο φθόνος και χειροτέρα από αυτήν δεν ημπορεί να γίνη."
" Όπως ο χοίρος ευχαριστείται να κυλίεται εις την λάσπην και ο διάβολος χαίρει δια την ιδικήν μας βλάβην, έτσι και ο φθονερός χαίρει δια τα κακά, που ευρίσκουν τον πλησίον του.
Και όπως οι κάνθαροι τρέφονται με την κόπρον, έτσι τρέφονται και αυτοί με τας συμφοράς των άλλων, γενόμενοι ούτω εχθροί και πολέμιοι της ανθρωπίνης φύσεως."
"Και ο μεν εχθρός δεικνύει φανερά την εχθρότητα του΄ενώ ο φθονερός διατηρεί την έχθραν του κρυφήν."
"Φοβερόν ελάττωμα ο φθόνος, πολύ φοβερόν, το οποίον μας εξωθεί εις το να αδιαφορούμεν και δια την σωτηρίαν της ψυχής μας."
"Κι΄αν έχης να παρουσιάσης παρθενία και νηστεία, κι΄αν με τας αρετάς σου φθάσης την αρετήν των Αγγέλων, εάν είσαι κυριευμένος από το πάθος του φθόνου, είσαι περισσότερον αμαρτωλός από όλους τους άλλους.
Ένεκα φθόνου δολοφόνησε ο Κάϊν τον αδελφόν του Άβελ.
Ένεκα φθόνου κακοποίησαν τον Ιωσήφ τ΄αδέλφια του.
Ένεκα φθόνου... ένεκα φθόνου...
"΄Οσον περισσότερον φθονείς κάποιον, τόσον γίνεσαι πρόξενος μεγαλυτέρων καλών δια τον φθονούμενον. Διότι υπάρχει ο Θεός ο οποίος βλέπει τα πάντα από ψηλά. Και όταν βλέπη να αδικήται εκείνος, ο οποίος κανένα δεν αδικεί, περισσότερον τον εξυψώνει και τον κάμνει σπουδαίον, και δι΄αυτού του τρόπου σε τιμωρεί. Διότι εάν τους επιχαίροντας δια τους εχθρούς των δεν αφήνει ατιμωρήτους, πολύ περισσότερον δεν συγχωρεί εκείνους, που φθονούν αυτούς που ουδόλως τους ηδίκησαν."
"Που λοιπόν εξορίζεις τον δίκαιον; Δεν γνωρίζεις ότι όπου δήποτε και αν υπάγη θα ευρίσκεται υπό την προστασίαν του Κυρίου του; Διότι και εις την έρημον εάν τον εξαναγκάσης να φύγη, τόσον προνοητικόν Κύριον έχει, ώστε και εκεί εάν εξορισθή, να τον κάμη πολύ περισσότεον περιφανή.
Διότι ο Θεός πολλάς φοράς δια των αντιθέτων οικονομεί τα αντίθετα.
Αυτώ πρέπει δόξα, κράτος τιμή και προσκύνησις, συν τω Πατρί και τω Αγίω Πνεύματι, εις τους αιώνας. Αμήν."
Μικρά αποσπάσματα "περί φθόνου" από τα βιβλία του Αγίου Νεκταρίου και του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου