Δόλος : Ετυμολογία. αρχ. < dοl-, ετεροιωμ. βαθμ. του Ι.Ε. del- "αποβλέπω, αποσκοπώ".
1. Η βούληση (κάποιου) να συντελέσει με τις πράξεις του ή με οποιονδήποτε άλλον τρόπο στην παραγωγή παράνομου αποτελέσματος ή η γνώση (κάποιου) ότι οι πράξεις του είναι ενδεχόμενο να επιφέρουν παράνομο αποτέλεσμα και η αποδοχή τους.
2. Ο τρόπος ή το μέσον εξαπάτησης ή παραπλάνησης (κάποιου).
3. Η εξαπάτηση ενός προσώπου. ΣΥΝ. κατεργαριά, απάτη, πονηριά.
4. το δόλωμα. (παροιμ.) "χωρίς δόλωμα, ψάρι δεν πιάνεται".
Από το λεξικό Γ. Μπαμπινιώτη.
Η κακή βούληση-πρόθεση - διάπραξη εγκληματικής, άδικης και παράνομης, ανόσιας και αθέμιτης πράξης.
"άνδρα αιμάτων και δόλιον βδελύσσεται Κύριος". Ψαλμός Ε΄ Δαυϊδ.
"Ο θείος Χρυσόστομος λέει για τον δόλιο τα εξής: << Κοίτα εδώ ένα διαφωτιστικό ευαγγελικό παράγγελμα΄ γιατί να εύχεσθε λέει, να μη μπείτε σε πειρασμό΄ μ΄αυτόν δε τον πειρασμό τίποτα δεν είναι ισάξιο από το να πέσεις σε δόλιο άνθρωπο. Αυτός είναι πιο επικίνδυνος κι΄από θηρίο, γιατί το θηρίο όπως είναι έτσι και παρουσιάζεται. Ο δόλιος όμως πολλές φορές καλύπτεται, κρύβεται και κάνει την ενέδρα πιό επικίνδυνη, ώστε αυτός που παραπλανιέται να πέσει κυριολεκτικά σε βάραθρο, δίχως να φυλαχθεί καθόλου.
Ο Μέγας Βασίλειος λέει επίσης γιά τον δόλο: << Ο δόλος είναι μιά κακότητα που γίνεται κρυφά και προσποιείται ότι προσφέρει τα καλύτερα στον πλησίον>>.
Ο όσιος Νικήτας ο Στηθάτος λέει περί δολιότητας τα εξής: << Του ανθρώπου που έχει κακό μάτι, τα χείλη του μιλούν άδικα και η γλώσσα του είναι δόλια΄ μοιάζει δε με τη γλώσσα και το στόμα του φιδιού, φέρνοντας όμοια με αυτό, θανατηφόρο ιό. Από αυτούς τους ανθρώπους, ο καθένας που εύχεται κατά Θεόν και βαδίζει σύμφωνα με το θέλημα Του, ας απομακρύνει την ψυχή του, γιατί από δαιμονική καρδιά και ασύνετη ψυχή επέρχονται ολέθριες φήμες στ΄αυτιά των ανθρώπων>>.
Από άνθρωπο άδικο και δόλιο ας μας γλυτώσει ο Κύριος .
Κατά μεν τη φωνή και το πρόσωπο θεωρείται αρνί, το δε εσωτερικό του, σε τίποτα δεν διαφέρει από τον δράκο".
Κατά μεν τη φωνή και το πρόσωπο θεωρείται αρνί, το δε εσωτερικό του, σε τίποτα δεν διαφέρει από τον δράκο".
Από το "Γνώθι σαυτόν" του Αγίου Νεκταρίου.
"Είδεν ο Ιησούς τον Ναθαναήλ ερχόμενον προς Αυτόν και λέγει περί αυτού΄ ίδε αληθώς Ισραηλίτης, εν ω δόλος ούκ 'εστι". Ιωάννην, κεφ.Α΄, 48.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου