" Στην αρχή του κηρύγματός μου θα διαβάσω ένα απόσπασμα από την καθολική επιστολή του αγίου αποστόλου Ιακώβου: <<Θρησκεία καθαρά και αμίαντος παρά τω Θεώ και Πατρί αύτη εστίν, επισκέπτεσθαι ορφανούς και χήρας εν τη θλίψει αυτών, άσπιλον εαυτόν τηρείν από του κόσμου>> . (Ιακώβου Α΄, 27)
"άσπιλον εαυτόν τήρησον από του κόσμου".
Με τι και πως μας μολύνει ο κόσμος;
Πως μπορούμε να τηρήσουμε τους εαυτούς μας άσπιλους, καθαρούς και αμόλυντους από τον πονηρό, κακό, ρυπαρό και μιαρό κόσμο;
Στον αέρα που μας περιβάλλει υπάρχουν βακτηρίδια διαφόρων ασθενειών. Με την εισπνοή του αέρα αυτά μπαίνουν μέσα μας και μας προκαλούν ασθένειες. Αλλά το χειρότερο είναι ότι το περιβάλλον έχει πολλά μιαρά και ανήθικα βακτηρίδια τα οποία μολύνουν την καρδιά και το νου μας. Τα μιάσματα της ακαθαρσίας και της ακολασίας, που τόσα πολλά υπάρχουν γύρω μας, είναι δύσοσμα, και πολύ εύκολα καταστρέφουν την καρδιά και το νου του ανθρώπου. Ακούμε συχνά για την αισχρή ακαθαρσία της πορνείας, της ασέλγειας και της μοιχείας και κάποιες φορές γινόμαστε και οι ίδιοι μάρτυρες αυτών των αισχρών πράξεων.
Οι άνθρωποι και ειδικά οι νέοι εισπνέουν βαθιά την δυσωδία της ακαθαρσίας, διαβάζοντας τα φιλήδονα μυθιστορήματα και πορνοπεριοδικά, κοιτάζοντας βίντεο και φωτογραφίες πορνό και ακούγοντας ανήθικα, ρυπαρά, αισχρά και απρεπή λόγια και τραγούδια. (φθείρουσιν ήθη χρηστά αι κακαί συναναστροφαί και αι κακαί ομιλίαι).
Μολύνουμε τον εαυτό μας όταν ζηλεύουμε αυτούς που κατέχουν τις υψηλές θέσεις και ζουν μέσα στον πλούτο και την πολυτέλεια και προσπαθούμε με όλες τις δυνάμεις μας να αποκτήσουμε όσο είναι δυνατόν πιό πολλά χρήματα και τα παροδικά γήϊνα αγαθά. Σ΄αυτό το κυνήγι του άδικου πλούτου, της φιλαργυρίας και της αισχροκέρδειας, της ιδιοτέλειας και της πλεονεξίας, της αλαζονείας, της υπερηφάνειας και της κενοδοξίας δεν διστάζουμε να χρησιμοποιούμε οποιοδήποτε δόλια και σκοτεινά μέσα, όπως την πονηριά, το ψέμα και την ψευδομαρτυρία, την κλεψιά, την ανομία και την παρανομία, την δωροδοκία και την προδοσία, την ανθρωποκτονία, το έγκλημα και την αδικία.
Από αμνημονεύτων χρόνων γίνονταν αδελφοκτονίες, ληστρικοί πόλεμοι και φόνοι μεταξύ των λαών. Αυτοί οι πόλεμοι προκαλούσαν στους ανθρώπους την ηθική πτώση, έκαναν τις καρδιές τους σκληρές και άσπλαχνες, που δεν μπορούν να αγαπάνε. Ενώ το Ευαγγέλιο του Χριστού μας καλεί στην ειρήνη, στην ενότητα, στην ανιδιοτελή και ολική αγάπη.
Όμως όσο βαριές και μολυσματικές και να είναι όλες αυτές οι ακαθαρσίες του κόσμου, τις υπερβαίνει κατά πολύ το χειρότερο και το πιο ολέθριο μίασμα, η αθεϊα που αυξάνει όλο και περισσότερο, η απώλεια της πίστης στον Θεό. η λήθη στην φοβερά θυσία, την οποία πρόσφερε ο Κύριος μας, ο μονογενής Υιός του Θεού, ο Ιησούς Χριστός, την θυσία, την οποία πρόσφερε στον φοβερό σταυρό του Γολγοθά, για την σωτηρία του κόσμου.
Όσο επικίνδυνα και ολέθρια και να είναι τα μιάσματα αυτά, για τα οποία έγινε λόγος παραπάνω, όμως η αθεϊα, η απιστία και η βλασφημία είναι ασύγκριτα πιο φοβερές από αυτά. Αυτές όχι μόνον μας μολύνουν αλλά και μας οδηγούν στην απώλεια.
Αν βρισκόμαστε σ΄ένα περιβάλλον όπου οι άνθρωποι έχουν κακή συμπεριφορά και ζούμε μόνιμα μεταξύ τους, είναι αναπόφευκτο να μολυνθούμε και εμείς και να γίνουμε όμοιοι με αυτούς. (φθείρουσιν ήθη χρηστά αι κακαί συναναστροφαί και αι κακαί οιμιλίαι).
Μακάριοι είναι αυτοί που ζουν μακριά από ένα τέτοιο καταστρεπτικό για την ψυχή περιβάλλον, μακάριοι είναι αυτοί που ζουν με ανθρώπους ευσεβείς και ευλαβείς, καλούς και αγαθούς, γιατί δεν διατρέχουν τον κίνδυνο να μολυνθούν από τις ακαθαρσίες του κακού και ανήθικου, μιαρού, πονηρού και ρυπαρού κόσμου.
Η διαπαιδαγώγηση των παιδιών στην ευσέβεια, η προφύλαξη τους από το χειρότερο μίασμα του κόσμου την αθεϊα και την πνευματική ακαθαρσία πρέπει να είναι ο πρώτος σκοπός των γονέων. Αυτό το είχαν κατανοήσει πολύ καλά ο Άγιος Ιωακείμ και η Αγία Άννα, οι όσιοι και άγιοι γονείς της Υπεραγίας Θεοτόκου. Διάλεξαν για την αγάπη τους, για την τριετή παρθενοκόρη Παναγία, τον καλύτερο τρόπο για να την προστατέψουν από το μίασμα του κόσμου, αφιερώνοντάς την στον Θεό.
Εσείς που είστε μητέρες γνωρίζετε πάρα πολύ καλά πόσο δύσκολο είναι για μια μητέρα να χωριστεί το παιδί της τριών χρονών, που είναι και μοναδικό, να το πάει 120χιλόμετρα μακριά από το σπίτι, από τη Ναζαρέτ στα Ιεροσόλυμα, να το αφήσει εκεί στο Ναό, που υπήρχε το κέντρο της ευλάβειας για όλο το λαό του Ισραήλ και να επιστρέψει στη Ναζαρέτ χωρίς το παιδί. Ο Θεός ανακούφισε τους γονείς που πρόσφεραν αυτήν την θυσία επιτρέποντας στον αρχιερέα Ζαχαρία να οδηγήσει την μικρή Παναγία στα Άγια των Αγίων, όπου μπορούσε να εισέρχεται μόνο ο αρχιερέας και μόνο μια φορά το χρόνο.
Αυτό το γεγονός ήταν τόσο ασυνήθιστο ώστε προκάλεσε έκπληξη στις αγγελικές δυνάμεις, οι οποίες συνόδευσαν τον αρχιερέα και την μικρή παρθενοκόρη. Ακούτε τον χορό να ψάλλει στον όρθρο << Άγγελοι την είσοδον της πανάγνου ορώντες εξεπλήττοντο, πως η Παρθένος εισήλθεν εις τα Άγια των Αγίων>>.
Πως μπορούμε να εξηγήσουμε αυτό το γεγονός το οποίο προκάλεσε τόση έκπληξη στους αγγέλους;
Στον δεύτερο ναό, ο οποίος χτίστηκε στα Ιεροσόλυμα μετά την Βαβυλώνια αιχμαλωσία, δεν υπήρχε πια η κιβωτός της διαθήκης, την οποίαν έκρυψε ο προφήτης Ιερεμίας σ΄ένα άγνωστο μέρος (Μακ. 2, 4-7).
(Ως κιβωτός, Θεόνυμφε, έμψυχος, τον νομοδότην Κύριον εχώρησας, ως δε ναός ουράνιος εδέξω τον Πανάγιον Θεόν βροτόν γενόμενον, όπως ημίν δωρήσηται το μέγα θείον έλεος.
Χαίρε Παρθενοκόρη Μαρία, χαίρε η έμψυχος του αγίου Θεού κιβωτός, χαίρε ο έμψυχος του αγίου Θεού άγιος ναός ).
Παρά ταύτα το τρίτο εσωτερικό μέρος - τα Άγια των Αγίων- εξακολουθούσε να είναι για τους Ιουδαίους ένα μέρος της ιδιαίτερης παρουσίας του Θεού.
Η από των αιώνων προωρισθείσα και η υπό των προφητών προκηρυχθείσα μητέρα του Λόγου του Θεού εισάγεται εις τα Άγια των Αγίων, ως το ιερόν θησαύρισμα της δόξης του Θεού΄ ναός έμψυχος του Μεγάλου Βασιλέως, ο καθαρώτατος παρθενικός ναός του Σωτήρος εξ΄ης προήλθεν ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός.
Μήπως δεν ήταν άξια να εισέλθη σ΄αυτό το ιερό μέρος εκείνη η οποία ονομάζεται <ο καθαρώτατος Ναός του Σωτήρος>, <το προάγγελμα των προφητών>,< η στήλη της παρθενίας>, <η βάτος του Μωϋσέως>, <το θυμίαμα το εύοσμον>, < η θάλασσα τον Φαραώ ποντίσασα>, < το όρος το αλατόμητον >, <η μυστική λαβίς>, < η στάμνος η του μάννα>, <η χρυσή στάμνα>, <η πολύτιμος παστάς>, < η φωτοφόρος νεφέλη>, <η λυχνία του φωτός του αύλου>, <η θυγάτηρ του Δαυίδ>, <η κόρη η κεχαριτωμένη>, <η πανάρετος Παρθένος>, <το στέφος της εγκρατείας>,<το ωράϊσμα των παρθένων>, <η καλλονή του Ιακώβ>, <το αγλάϊσμα των Αγγέλων>, < η νοητή κλίμακα του Ιακώβ>, < η ράβδος του Ααρών>, < η πύλη η κεκλεισμένη>, <η ουράνιος πύλη>,< η νοητή γη της επαγγελίας>,< η θεία επαγγελία>, < το καύχημα των αποστόλων>, < η αυλή των λογικών προβάτων>, <η σκηνή η επουράνιος>, < η ουράνιος βασιλεία> ...
Μέχρι την ηλικία των δεκαπέντε ετών έζησε η Παναγία στον Ναό, σ΄ενα δωμάτιο στα εξωτερικά τείχη της αυλής του Ναού.
Η παναγία βρισκόταν υπό την προστασία του Αγίου Πνεύματος, που είναι η πιό δυνατή και η πιό σίγουρη προστασία, το Οποίο την προστάτευε από την ακαθαρσία, τους πειρασμούς του κόσμου και την αμαρτία. Μ΄αυτόν τον τρόπο προετοιμαζόταν η Παρθενοκόρη Μαριάμ, η Θεοτόκος Παναγία για το μέγα μυστήριο της ενσάρκωσης του Υιού του Θεού.
Να δοξάσουμε στην καρδιά μας τον Θεό, ο οποίος χάρισε στον κόσμο αυτό, το ιερό, καθαρό και αμόλυντο δοχείο, την Παναγία, και να έχουμε βαθειά στην καρδιά μας την εντολή του Αποστόλου Ιακώβου, να τηρήσουμε εμείς οι αδύνατοι τους εαυτούς μας αμόλυντους από την ακαθαρσία του πονηρού κόσμου. Αμήν".
Η διαπαιδαγώγηση των παιδιών στην ευσέβεια, η προφύλαξη τους από το χειρότερο μίασμα του κόσμου την αθεϊα και την πνευματική ακαθαρσία πρέπει να είναι ο πρώτος σκοπός των γονέων. Αυτό το είχαν κατανοήσει πολύ καλά ο Άγιος Ιωακείμ και η Αγία Άννα, οι όσιοι και άγιοι γονείς της Υπεραγίας Θεοτόκου. Διάλεξαν για την αγάπη τους, για την τριετή παρθενοκόρη Παναγία, τον καλύτερο τρόπο για να την προστατέψουν από το μίασμα του κόσμου, αφιερώνοντάς την στον Θεό.
Εσείς που είστε μητέρες γνωρίζετε πάρα πολύ καλά πόσο δύσκολο είναι για μια μητέρα να χωριστεί το παιδί της τριών χρονών, που είναι και μοναδικό, να το πάει 120χιλόμετρα μακριά από το σπίτι, από τη Ναζαρέτ στα Ιεροσόλυμα, να το αφήσει εκεί στο Ναό, που υπήρχε το κέντρο της ευλάβειας για όλο το λαό του Ισραήλ και να επιστρέψει στη Ναζαρέτ χωρίς το παιδί. Ο Θεός ανακούφισε τους γονείς που πρόσφεραν αυτήν την θυσία επιτρέποντας στον αρχιερέα Ζαχαρία να οδηγήσει την μικρή Παναγία στα Άγια των Αγίων, όπου μπορούσε να εισέρχεται μόνο ο αρχιερέας και μόνο μια φορά το χρόνο.
Αυτό το γεγονός ήταν τόσο ασυνήθιστο ώστε προκάλεσε έκπληξη στις αγγελικές δυνάμεις, οι οποίες συνόδευσαν τον αρχιερέα και την μικρή παρθενοκόρη. Ακούτε τον χορό να ψάλλει στον όρθρο << Άγγελοι την είσοδον της πανάγνου ορώντες εξεπλήττοντο, πως η Παρθένος εισήλθεν εις τα Άγια των Αγίων>>.
Πως μπορούμε να εξηγήσουμε αυτό το γεγονός το οποίο προκάλεσε τόση έκπληξη στους αγγέλους;
Στον δεύτερο ναό, ο οποίος χτίστηκε στα Ιεροσόλυμα μετά την Βαβυλώνια αιχμαλωσία, δεν υπήρχε πια η κιβωτός της διαθήκης, την οποίαν έκρυψε ο προφήτης Ιερεμίας σ΄ένα άγνωστο μέρος (Μακ. 2, 4-7).
(Ως κιβωτός, Θεόνυμφε, έμψυχος, τον νομοδότην Κύριον εχώρησας, ως δε ναός ουράνιος εδέξω τον Πανάγιον Θεόν βροτόν γενόμενον, όπως ημίν δωρήσηται το μέγα θείον έλεος.
Χαίρε Παρθενοκόρη Μαρία, χαίρε η έμψυχος του αγίου Θεού κιβωτός, χαίρε ο έμψυχος του αγίου Θεού άγιος ναός ).
Παρά ταύτα το τρίτο εσωτερικό μέρος - τα Άγια των Αγίων- εξακολουθούσε να είναι για τους Ιουδαίους ένα μέρος της ιδιαίτερης παρουσίας του Θεού.
Η από των αιώνων προωρισθείσα και η υπό των προφητών προκηρυχθείσα μητέρα του Λόγου του Θεού εισάγεται εις τα Άγια των Αγίων, ως το ιερόν θησαύρισμα της δόξης του Θεού΄ ναός έμψυχος του Μεγάλου Βασιλέως, ο καθαρώτατος παρθενικός ναός του Σωτήρος εξ΄ης προήλθεν ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός.
Μήπως δεν ήταν άξια να εισέλθη σ΄αυτό το ιερό μέρος εκείνη η οποία ονομάζεται <ο καθαρώτατος Ναός του Σωτήρος>, <το προάγγελμα των προφητών>,< η στήλη της παρθενίας>, <η βάτος του Μωϋσέως>, <το θυμίαμα το εύοσμον>, < η θάλασσα τον Φαραώ ποντίσασα>, < το όρος το αλατόμητον >, <η μυστική λαβίς>, < η στάμνος η του μάννα>, <η χρυσή στάμνα>, <η πολύτιμος παστάς>, < η φωτοφόρος νεφέλη>, <η λυχνία του φωτός του αύλου>, <η θυγάτηρ του Δαυίδ>, <η κόρη η κεχαριτωμένη>, <η πανάρετος Παρθένος>, <το στέφος της εγκρατείας>,<το ωράϊσμα των παρθένων>, <η καλλονή του Ιακώβ>, <το αγλάϊσμα των Αγγέλων>, < η νοητή κλίμακα του Ιακώβ>, < η ράβδος του Ααρών>, < η πύλη η κεκλεισμένη>, <η ουράνιος πύλη>,< η νοητή γη της επαγγελίας>,< η θεία επαγγελία>, < το καύχημα των αποστόλων>, < η αυλή των λογικών προβάτων>, <η σκηνή η επουράνιος>, < η ουράνιος βασιλεία> ...
Μέχρι την ηλικία των δεκαπέντε ετών έζησε η Παναγία στον Ναό, σ΄ενα δωμάτιο στα εξωτερικά τείχη της αυλής του Ναού.
Η παναγία βρισκόταν υπό την προστασία του Αγίου Πνεύματος, που είναι η πιό δυνατή και η πιό σίγουρη προστασία, το Οποίο την προστάτευε από την ακαθαρσία, τους πειρασμούς του κόσμου και την αμαρτία. Μ΄αυτόν τον τρόπο προετοιμαζόταν η Παρθενοκόρη Μαριάμ, η Θεοτόκος Παναγία για το μέγα μυστήριο της ενσάρκωσης του Υιού του Θεού.
Να δοξάσουμε στην καρδιά μας τον Θεό, ο οποίος χάρισε στον κόσμο αυτό, το ιερό, καθαρό και αμόλυντο δοχείο, την Παναγία, και να έχουμε βαθειά στην καρδιά μας την εντολή του Αποστόλου Ιακώβου, να τηρήσουμε εμείς οι αδύνατοι τους εαυτούς μας αμόλυντους από την ακαθαρσία του πονηρού κόσμου. Αμήν".
Σήμερον η αγία ημών εκκλησία ψάλλει της ευδοκίας Θεού το προοίμιον και της των ανθρώπων σωτηρίας την προκήρυξιν΄ εν ναώ γαρ του Θεού τρανώς η Παρθένος δείκνυται και τον Χριστόν τοις πάσι προκαταγγέλεται. Χαίρε της οικονομίας του Κτίστου η εκπλήρωσις.
"Σε την ανατραφείσαν εν τω Ναώ Κυρίου
και επισκιασθείσαν εκ Πνεύματος Αγίου,
Την αφιερωθείσαν Θεώ, την Παναγίαν,
την περιβεβλημένην την πίστιν, την σοφίαν.
Την άμετρον δε σχούσαν ως κόσμον παρθενίαν
Την άμωμον τε χάριν, την άσπιλον αγνείαν,
Την παρά του αγγέλου το χαίρε δεξαμένην,
Την κεχαριτωμένην, υπερευλογημένην,
την μεμακαρισμένην, υπερδεδοξασμένην,
την του Θεού Μητέρα αφράστως γενομένην.
Σε και ημείς προφρόνως αινούμεν, ευλογούμεν,
και εκ ψυχής απαύστως θερμώς δοξολογούμεν.
Δέχου τον ύμνον Κόρη, φιλούντων εκ καρδίας,
και εκ ψυχής υμνούντων και όλης διανοίας".
Ύμνος εις την Θεοτόκον Παναγίαν του Αγίου Νεκταρίου.
"Χαίρε ευλογημένη παρθένε Θεοτόκε,
λιμήν και προστασία του γένους των ανθρώπων΄
εκ Σου γαρ εσαρκώθη ο λυτρωτής του κόσμου,
εκ Σου προήλθε κόρη ο άναρχος Θεός μου.
Συ μόνη γαρ υπάρχεις και μήτηρ και παρθένος,
αεί ευλογημένη, αεί δεδοξασμένη.
Πρέσβευε, Παναγία Θεώ ηγαπημένη,
δωρήσασθαι ειρήνην πάση τη Οικουμένη". Αμήν.
Εις την βασίλισσαν των Αγγέλων από το Θεοτοκάριον του Αγίου Νεκταρίου.
λιμήν και προστασία του γένους των ανθρώπων΄
εκ Σου γαρ εσαρκώθη ο λυτρωτής του κόσμου,
εκ Σου προήλθε κόρη ο άναρχος Θεός μου.
Συ μόνη γαρ υπάρχεις και μήτηρ και παρθένος,
αεί ευλογημένη, αεί δεδοξασμένη.
Πρέσβευε, Παναγία Θεώ ηγαπημένη,
δωρήσασθαι ειρήνην πάση τη Οικουμένη". Αμήν.
Εις την βασίλισσαν των Αγγέλων από το Θεοτοκάριον του Αγίου Νεκταρίου.