"Πως λοιπόν το Άγιον Πνεύμα εφέρετο επάνω του ύδατος; Θα σου είπω όχι ιδικόν μου λόγον, αλλά ανδρός τινος εκ Συρίας καταγομένου, ο οποίος ήτο τόσον ξένος προς την κατά κόσμον σοφίαν, όσον πλησιέστερον εγνώριζε την αληθή επιστήμην. Η έννοια λοιπόν του ρητού είναι τοιαύτη. Λέγει "επεφέρετο", αντί να είπη συνέθαλπε και εζωογόνει την φύσιν των υδάτων, ακριβώς όπως και η όρνις όταν κλωσσά, κάθεται επάνω εις τα αυγά της, και εμβάλλει δύναμιν τινά ζωτικήν εις τα υποκάτω αυτής θερμαινόμενα. Τοιαύτη τις, λέγει είναι η έννοια η σημαινομένη δια των λόγων, ότι επεφέρετο το Πνεύμα΄ δηλαδή παρεσκεύαζε την φύσιν του ύδατος δια την παραγωγήν της ζωής. Ώστε εκ τούτων καθίσταται αρκούντως φανερόν εκείνο, το οποιο μερικοί μετ΄επιμονής ζητούν ν΄αποδείξουν, ότι δηλαδή το Άγιον Πνεύμα δεν λείπει από την δημιουργικήν ενέργειαν."
Απόσπασμα εκ της μελέτης και ερμηνείας του Αγίου Βασιλείου εις την εξαήμερον Θείαν Δημιουργίαν.
Ύδατα και νάματα, ακούσματα και θαύματα, φωτίσματα και αγιάσματα.
Φωνή Κυρίου εκ των ουρανών, φωνή Κυρίου επί των υδάτων...
Σήμερον βαπτίζεται ο Κτίστις και των υδάτων αγιάζεται η φύσις.
"Απεκρίθη Ιησούς΄ αμήν αμήν λέγω σοι, εάν μη τις γεννηθή εξ΄ύδατος και Πνεύματος, ου δύναται εισελθείν εις την βασιλείαν του Θεού." (Ιωάν. Γ΄).
"Και προσελθών ο Ιησούς ελάλησεν αυτοίς λέγων΄ εδόθη μοι πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γης. Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν΄ και ιδού εγώ μεθ΄ημών είμι πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος. Αμήν. (Ματθ ΚΗ΄, 18,1
"Και είπεν αυτοίς΄ πορευθέντες εις τον κόσμον άπαντα κηρύξατε το ευαγγέλιον πάση τη κτίσει. ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται... (Μάρκ. ΙΣΤ΄15.
Ιερόν, μέγα και σεπτόν το μυστήριον του Αγίου Βαπτίσματος.
Ο ιρεύς, φέρων Επιτραχήλιον, εμφυσά εις το πρόσωπον του μέλλοντος (ή της μελλούσης) φωτισθήναι και σφραγίζει μετά της χειρός αυτού το μέτωπον και το στήθος εκ τρίτου λέγων΄ Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν.
Και ποιήσας Ευλογητόν, επιτίθησι την χείρα επί την κεφαλήν αυτού (αυτής), λέγων τας ευχάς και τας δεήσεις και τα ιερά λόγια, καθώς είναι γεγραμμένα εις την ακολουθία του αγίου βαπτίσματος- χρίσματος.
Ευχή του ελαίου: Δέσποτα, Κύριε, ο Θεός των Πατέρων ημών, ο τοις εν τη κιβωτώ του Νώε την περιστεράν αποστείλας, κάρφος ελαίας έχουσαν επί του στόματος, καταλλαγής σύμβολον, σωτηρίας από του κατακλυσμού, και το της χάριτος μηστήριον δι΄εκείνων προτυπώσας΄ ο και της ελαίας τον καρπόν εις πλήρωσιν των αγίων Μυστηρίων χορηγήσας, ο δι΄αυτού και τους εν νόμω Πνεύματος Αγίου πληρώσας και τους εν χάριτι τελειών΄ Αυτός ευλόγησον και τούτο το έλαιον, τη δυνάμει και ενεργεία και επιφοιτήσει του Αγίου Σου Πνεύματος, ώστε γενέσθαι αυτό χρίσμα αφθαρσίας, όπλον δικαιοσύνης, ανακαινισμός ψυχής και σώματος, πάσης διαβολικής ενεργείας αποτρόπαιον, εις απαλλαγήν κακών, πάσι τοις χριομένοις αυτό εν πίστει ή και μεταλαμβάνουσιν εξ ΄αυτού.
Ο Άγιος Απόστολος Πέτρος λέγει: η δια της κιβωτού του Νώε σωτηρία προεικόνιζε την δια της κολυμβήθρας και του βαπτίσματος σωτηρίαν. "αντίτυπον νυν και ημάς σώζει βάπτισμα". (Α΄Πέτρου, κεφ.Γ΄,18-22).
Το Άγιο βάπτισμα είναι καθαρισμός, αγιασμός και φωτισμός των ανθρώπων΄ είναι η ζωή και η σωτηρία των Χριστιανών΄ Το άγιο βάπτισμα και το άγιο χρίσμα είναι η σφραγίς της βασιλείας των ουρανών. Το δε τέλος της πίστεως ημών σωτηρία ψυχών.
Ύδατα και νάματα, ακούσματα και θαύματα, φωτίσματα και αγιάσματα.
Ύδατα και νάματα, ακούσματα και θαύματα, φωτίσματα και αγιάσματα.
Φωνή Κυρίου εκ των ουρανών, φωνή Κυρίου επί των υδάτων...
Σήμερον βαπτίζεται ο Κτίστις και των υδάτων αγιάζεται η φύσις.
"Απεκρίθη Ιησούς΄ αμήν αμήν λέγω σοι, εάν μη τις γεννηθή εξ΄ύδατος και Πνεύματος, ου δύναται εισελθείν εις την βασιλείαν του Θεού." (Ιωάν. Γ΄).
"Και προσελθών ο Ιησούς ελάλησεν αυτοίς λέγων΄ εδόθη μοι πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γης. Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν΄ και ιδού εγώ μεθ΄ημών είμι πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος. Αμήν. (Ματθ ΚΗ΄, 18,1
"Και είπεν αυτοίς΄ πορευθέντες εις τον κόσμον άπαντα κηρύξατε το ευαγγέλιον πάση τη κτίσει. ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται... (Μάρκ. ΙΣΤ΄15.
Ιερόν, μέγα και σεπτόν το μυστήριον του Αγίου Βαπτίσματος.
Ο ιρεύς, φέρων Επιτραχήλιον, εμφυσά εις το πρόσωπον του μέλλοντος (ή της μελλούσης) φωτισθήναι και σφραγίζει μετά της χειρός αυτού το μέτωπον και το στήθος εκ τρίτου λέγων΄ Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν.
Και ποιήσας Ευλογητόν, επιτίθησι την χείρα επί την κεφαλήν αυτού (αυτής), λέγων τας ευχάς και τας δεήσεις και τα ιερά λόγια, καθώς είναι γεγραμμένα εις την ακολουθία του αγίου βαπτίσματος- χρίσματος.
Ευχή του ελαίου: Δέσποτα, Κύριε, ο Θεός των Πατέρων ημών, ο τοις εν τη κιβωτώ του Νώε την περιστεράν αποστείλας, κάρφος ελαίας έχουσαν επί του στόματος, καταλλαγής σύμβολον, σωτηρίας από του κατακλυσμού, και το της χάριτος μηστήριον δι΄εκείνων προτυπώσας΄ ο και της ελαίας τον καρπόν εις πλήρωσιν των αγίων Μυστηρίων χορηγήσας, ο δι΄αυτού και τους εν νόμω Πνεύματος Αγίου πληρώσας και τους εν χάριτι τελειών΄ Αυτός ευλόγησον και τούτο το έλαιον, τη δυνάμει και ενεργεία και επιφοιτήσει του Αγίου Σου Πνεύματος, ώστε γενέσθαι αυτό χρίσμα αφθαρσίας, όπλον δικαιοσύνης, ανακαινισμός ψυχής και σώματος, πάσης διαβολικής ενεργείας αποτρόπαιον, εις απαλλαγήν κακών, πάσι τοις χριομένοις αυτό εν πίστει ή και μεταλαμβάνουσιν εξ ΄αυτού.
Ο Άγιος Απόστολος Πέτρος λέγει: η δια της κιβωτού του Νώε σωτηρία προεικόνιζε την δια της κολυμβήθρας και του βαπτίσματος σωτηρίαν. "αντίτυπον νυν και ημάς σώζει βάπτισμα". (Α΄Πέτρου, κεφ.Γ΄,18-22).
Το Άγιο βάπτισμα είναι καθαρισμός, αγιασμός και φωτισμός των ανθρώπων΄ είναι η ζωή και η σωτηρία των Χριστιανών΄ Το άγιο βάπτισμα και το άγιο χρίσμα είναι η σφραγίς της βασιλείας των ουρανών. Το δε τέλος της πίστεως ημών σωτηρία ψυχών.
Ύδατα και νάματα, ακούσματα και θαύματα, φωτίσματα και αγιάσματα.