Τα της πίστεως νάματα, κατορθώματα και ιάματα.
"Το πνεύμα δεν είναι ύλη, δεν είναι έκκρισις εγκεφάλου, αλλά ιδιαίτερον δημιούργημα του Θεού τελεσθέν, όπως εικονίζη επί γης την εικόνα του δημιουργού και ζη αιωνίως εν τω κόσμω των πνευμάτων. Ναι, ο άνθρωπος επλάσθη δια την αθανασίαν. Ο άνθρωπος δεν επλάσθη, ίνα χαθή, αλλ΄ ίνα γίνη κοινωνός της του Θεου αγαθότητος και μακαριότητος. Ο άνθρωπος έχει ψυχήν αθάνατον. "
Εν Αθήναις τη 23 Αυγούστου 1901.
Προς Θεόν ευχέτης
Ο Πενταπόλεως Νεκτάριος.
Απόσπασμα από το συγγραφικό έργο "Μελέτη περί της αθανασίας της ψυχής και περί των ιερών μνημοσύνων" του Αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως.
"ΩΔΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑΝ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΝ ΜΑΡΙΑΝ.
Ωδή πρώτη.
"Γνώθι σαυτόν" μας συμβουλεύει ο Άγιος Νεκτάριος.
Η επίγνωση του εαυτού μας είναι η πρώτιστη στον άνθρωπο υποχρέωση.
Ο αγνοών εαυτόν αγνοεί και τον Θεό.
Καθώς μελετούσα το υπέροχο συγγραφικό έργο του Αγίου Νεκταρίου ένοιωθα την παρουσία του και τη συντροφιά του, μιλούσε στην ψυχή μου και άγγιζε την καρδιά μου. Τον αγαπώ και τον τιμώ τον Άγιο Νεκτάριο.
"Εθαυμάστωσε ο Κύριος του αγίους Αυτού. "
Ο Θεός των αγίων πατέρων ημών, ο ευλογητός και ενδοξαζόμενος, εν βουλή Αγίων σου, Συ υπάρχεις αληθώς, ο δοξάσας αξίως την μνήμην αυτών.
(Η Εξομολόγησις πιστού) του Αγίου Νεκταρίου.
"Θεός εμοί δόξα και πλούτος και καύχημα. Θεός το γλυκύτατον και ήδιστον υπέρ παν πράγμα. Θεός το μελέτημα και εντρύφημα. Θεού πνοής η ψυχή μου δημιούργημα. Θεού πλάσμα το σώμα μου. Θεού ειμί όλως εικών. Θεού θεία χάριτι γένος. Θεόθεν μοι το είναι, το κινείσθαι΄θεόθεν το αναπνέειν, θεόθεν το φθέγγεσθαι έλαβον. Θεώ καθ΄εκάστην το πνεύμα παρατίθημι. Θεώ τας ευχάς μου, όσαι ώραι, προσάγω. Θεώ ζω και δουλεύω και πάρειμι. Θεόν τον μέγαν και ισχυρόν και ζώντα, πάροχον και συλλήπτορα και τελειωτήν των καλών ευμοιρώ. Θεόν επόπτην, ων και νοώ και λέγω και πράττω και πλουτώ. Θεόν κριτήν φοβερόν των εν εμοί πεπραγμένων εκδέχομαι. Θεόν ίλεων και συγγνώμονα έχω. Θεόν μακρόθυμον και πολυέλεον ομολογώ. Θεόν σωτήρα και λυτρωτήν μου και Κύριον ανακηρύττω. Θεόν αρχήν των πάντων γινώσκω. Θεόν δοτήρα των αγαθών οίδα. Θεόν προνοητήν και επόπτην επίσταμαι. Θεόν πάνσοφον και παντογνώστην, τον γινώσκοντα τα τε μέλλοντα και τα παρόντα και τα παρελθόντα επιγινώσκω. Θεόν αγαθόν και άγιον και δίκαιον και αληθινόν υμνώ και δοξάζω και ευλογώ και υπερυψώ. Θεόν φιλάνθρωπον προσκυνώ και λατρεύω. Θεώ πιστεύω. Επί Θεόν ελπίζω και την ελπίδα της σωτηρίας μου ανατίθημι. Θεόν την πηγήν της αγάπης αγαπώ και επιποθώ. Πρός τον Θεόν η ψυχή μου σπένδεται. Πρός τον Θεόν η διάνοιά μου ανυψουμένη επαναπαύεται. Τον Θεόν η καρδία μου επιποθεί. Ένα Θεόν τρισήλιον, την τρισυπόστατον θεότητα, ομολογώ΄ μίαν Θεότητα άναρχον, αϊδιον, απλήν, υπερούσιον, αμέριστον κηρύττω΄ την αυτήν Μονάδα και Τριάδα΄ όλην Μονάδα την αυτήν, και όλην Τριάδα την αυτήν΄ Μονάδα όλην κατ΄ουσίαν την αυτήν, και Τριάδα όλην κατά τας υποστάσεις την αυτήν πιστεύω και ομολογώ΄ διότι μία Θεότης ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιον Πνεύμα, μία δύναμις, μία σύνταξις, μία προσκύνησις η της ομοουσίου Τριάδος΄ διότι μία και η αυτή φύσις και ουσία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Ταύτα ομολογώ και πιστεύω και κηρύττω και φθέγγομαι."
Εικών ανδρός πνευματικού.
"Πνευματικός ανήρ έστιν ο κατά την αρετήν τέλειος, ο υπερβάς τους της φύσεως νόμους και μηδέν ανθρώπινον φρονών. Πνευματικός ανήρ ο υπό του Πνεύματος αγόμενος και ουκέτι αυτός ζων αλλά έχων ζώντα εν αυτώ τον Χριστόν. Πνευματικός έστιν ο την αίγλην του Αγίου Πνεύματος εισδεξάμενος και παρ΄αυτού τον νουν φωτιζόμενος. Πνευματικούς ο Παύλος προσηγόρευσε τους ένοικον έχοντας το θείον Πνεύμα, τους πνευματικοίς κεκοσμημένους χαρίσμασι και ανωτέρω χωρήσαντας ου μόνον της φύσεως, αλλά και την των λόγων ακολουθίαν δια των λογισμών υπερβεβηκότας. Ο πνευματικός ανακρίνει μεν πάντα, αυτός δε υπ΄ουδενός ανακρίνεται. Ο πνευματικός πάντα οίδεν, ότι νουν Χριστού έχει΄ οίδα και τα ώδε, ότι πρόσκαιρα΄ και τα εκεί, ότι μόνιμα και αθάνατα΄ και τα αυτού, ότι σωτηρίας τεύξεται΄και τα των απίστων, ότι κολασθήσονται.
Ο πνευματικός έχει γνώσιν της αληθείας, διότι λαβών παρά Θεού πνεύμα γνώσεως προς το δύνασθαι ωφελείν τους εντυχάνοντας αυτώ, ωφελεί τους μεν τη παρακολουθήσει του παραδείγματος, τους δε τη εξομοιώσει προτρεπόμενος, τους δε και προστάξει παιδεύων και διδάσκων. Ο πνευματικός πρώτον γινώσκει αυτός τα πνευματικά, δεύτερον επιτελεί ακριβώς και τρίτον δύναται θεοπρεπώς να παραδώση τα παρά τη αληθεία κεκρυμμένα. Ο πνευματικός ανήρ έχει παρρησίαν προς τον Θεόν και ο αν αιτήσεται παρ΄αυτού λαμβάνει. Ο πνευματικός εγένετο καθ΄ομοίωσιν Θεού."
Περί αγιωσύνης.
"Αγιωσύνη! θεία προσηγορία, θεία ενέργεια΄ το όνομά σου δηλοί τον υπό του Θεού ηγιασμένον, τον σώφρονα και καθαρόν, τον παντός ρύπου και παντός πάθους ελεύθερον. Αγιωσύνη, υψηλή κλίσις, τελειότητος δηλωτική, αρετής απάσης σημαντική....
Εν Αθήναις εν τη Ριζαρείω Σχολή τη ενάτη Σεπτεμβρίου 1904.
Περί αγιωσύνης.
"Αγιωσύνη! θεία προσηγορία, θεία ενέργεια΄ το όνομά σου δηλοί τον υπό του Θεού ηγιασμένον, τον σώφρονα και καθαρόν, τον παντός ρύπου και παντός πάθους ελεύθερον. Αγιωσύνη, υψηλή κλίσις, τελειότητος δηλωτική, αρετής απάσης σημαντική....
Εν Αθήναις εν τη Ριζαρείω Σχολή τη ενάτη Σεπτεμβρίου 1904.
Ο Μητροπολίτης Πενταπόλεως Νεκτάριος.
"Το πνεύμα δεν είναι ύλη, δεν είναι έκκρισις εγκεφάλου, αλλά ιδιαίτερον δημιούργημα του Θεού τελεσθέν, όπως εικονίζη επί γης την εικόνα του δημιουργού και ζη αιωνίως εν τω κόσμω των πνευμάτων. Ναι, ο άνθρωπος επλάσθη δια την αθανασίαν. Ο άνθρωπος δεν επλάσθη, ίνα χαθή, αλλ΄ ίνα γίνη κοινωνός της του Θεου αγαθότητος και μακαριότητος. Ο άνθρωπος έχει ψυχήν αθάνατον. "
Εν Αθήναις τη 23 Αυγούστου 1901.
Προς Θεόν ευχέτης
Ο Πενταπόλεως Νεκτάριος.
Απόσπασμα από το συγγραφικό έργο "Μελέτη περί της αθανασίας της ψυχής και περί των ιερών μνημοσύνων" του Αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως.
"ΩΔΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑΝ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΝ ΜΑΡΙΑΝ.
Ωδή πρώτη.
Ανυμνών μεγαλύνω Σε άχραντε
την το γένος υμών μεγαλύνασαν.
Δυσωπών δυσωπώ Σε Πανύμνητε,
την αεί τον υιόν δυσωπήσασαν.
Ευλογών μακαρίζω Σε, Δέσποινα,
ην πιστών γενεαί μακαρίζουσιν.
Αναμέλπω την χάριν σου, Άνασσα,
ην αγγέλων χοροί μεγαλύνουσιν.
Αδιάφθορε νύμφη ανύμφευτε,
ικετεύω, τον νουν μου χαρίτωσον.
Απειρόγαμε κόρη ακήρατε,
δυσωπώ Σε τας κόρας μου φώτισον.
Θεομήτορ Μαρία θεόνυμφε,
τας οδούς μου κατεύθυνον, δέομαι.
Μητροπάρθενε, Δέσποινα άσπιλε,
κινδυνεύοντα Συ διαφύλαττε.
Από το Θεοτοκάριο του Αγίου Νεκταρίου.